PUTRAJAYA
11 Feb. - Kerajaan akan memulakan kempen gerak saraf dalam mendidik pengguna
agar mereka sedar mengenai hak dan peranan masing-masing, terutama sebagai
penentu utama harga barangan di pasaran.
Menteri
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek
berkata, gerak saraf tersebut akan menumpukan pada kaedah menangani kos sara
hidup dan budaya hidup pengguna menerusi maklumat yang bakal dikongsi oleh 20
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pengguna.
Menurut
beliau, kesemua NGO yang mempunyai kepakaran dalam bidang masing-masing itu
akan berperanan mendekati masyarakat di seluruh negara melalui kaedah tersebut.
"Kita
akan bekerjasama dengan NGO untuk memberikan penerangan dan menerapkan ilmu
kepenggunaan kepada masyarakat di bandar dan luar bandar, tempat awam dan
institusi pendidikan tinggi.
Beliau
berkata demikian dalam sidang akhbar pada Majlis Penyerahan Bantuan Khas
Kewangan Kempen Pemerkasaan Pendidikan Pengguna Kepada NGO di sini hari ini.
Sementara
itu Hasan berkata, sebanyak 20 NGO diberikan dana sebanyak RM3.5 juta bagi
menggerakkan kempen pemerkasaan pengguna seperti diputuskan dalam Mesyuarat
Jawatankuasa Khas Menangani Kos Sara Hidup pada minggu lalu.
Antara
NGO tersebut katanya, ialah Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam
Malaysia (Puspanita), Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Persatuan Ekonomi
Pengguna dan Keluarga Malaysia (Macfea).
NGO lain
katanya, PPIM, GPMS, Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur, Lembaga
Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia, Pertubuhan Pembimbing Kewangan
Pengguna dan Keluarga Malaysia, Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA)
, Consumers Front of Sabah ( Cfos ), Consumer Voice of Sarawak dan Majlis Belia Malaysia (MBM).
Pada masa
sama, beliau berkata, pihaknya juga telah merangka pelan lima tahun tindakan
pemerkasaan pendidikan pengguna yang meliputi sasaran jangka pendek, sederhana
dan panjang.
Hasan
berkata, antara pelan jangka pendek ialah penjelajahan pendidikan pengguna
menerusi saluran media baharu bertujuan menyebarkan isu kepenggunaan dengan
lebih cepat dan meluas.
"Menerusi
pelan ini kita akan minta NGO untuk turun ke bawah dan memberi ilmu
kepenggunaan kepada rakyat mengenai hak dan apa yang perlu mereka tahu sebagai
pengguna.
"Media
baharu pula akan berperanan menyebarkan isu-isu kepenggunaan dan menjadi sumber
maklumat kepada orang ramai untuk membuat perbandingan harga di sesuatu
kawasan," katanya.
HASAN
Malek (kanan) menyampaikan bantuan kewangan kepada presiden Cfos, Nordin Thani dalam
Majlis Penyerahan Bantuan Khas Kewangan Kempen Pemerkasaan Pendidikan Pengguna
Kepada NGO di Putrajaya, semalam.
No comments:
Post a Comment